Obervăm unele firme care înfloresc sau afaceri care rămân în anonimat. Unele branduri au vechime, sunt puternice, au rezonanță. Coca-Cola, Iphone, Apple, Nike, Adidas, Samsung. Ți-e sete și ai bea o băutură răcoritoare. Te gândești automat la Coca-Cola, Pepsi, Fanta. Vrei să îți cumperi o pereche de încălțăminte și te gândești inevitabil la Nike, Adidas sau Reebok. Cum faci ca mica ta afacere să rămână în mintea clienților? Tu nu dispui de bugete ca a celor menționați.
Brand. Branding
Ce este un brand? Cu o întârziere de câțiva ani, ca mai în toate domeniile, apare și în România noțiunea de brand și branding. Este un trend, este la modă să discutăm, încă pe la colțuri ce-i drept, despre brand și branding.
Un subiect extrem de incitant și interesant, intens dezbătut în ultima vreme, un concept care este de obicei asociat cu nume mari din fiecare industrie. Orice firmă sau afacere mică poate deveni brand, dacă folosește tehnica 4B(tehnică denumită așa de agentia Adlider și colaboratorii săi).
- Un brand memorabil transmite mesaje clare și concise.
O afacere sau firmă mică se confundă cu tine, ca persoană. Tu ești imaginea ei și ea este imaginea ta, în care ai pus pasiune și efort. De asta este indicat sa realizezi un audit de brand, să descoperi valorile, misiunea, punctele tari și slabe, pasiunile și calitățile tale. Astfel toate mesajele orale și vizuale vor reflecta toate aceste caracteristici.
- Brandurile memorabile au o imagine unitară.
Odată ce am stabilit cine suntem, cine e publicul nostru, canalele de comunicare, nu ne rămâne decât să realizăm imaginea unitară. Atât orală(comunicare verbală), cât și vizuală(identitatea vizuală). Identitatea vizuala este o experienta pe care o vezi. Cea mai valoroasa comunicare vizuala pe care o are firma ta.
- Un brand memorabil este autentic.
Pe o piață plină de produse și mesaje diverse, concurența vine cu oferte variate. Tu trebuie să găsești ceea ce ai autentic, diferit și unic, față de ceilalți. Totul corelat cu imaginea unitară și mesajele clare.
- Un brand memorabil folosește tipare.
Din punct de vedere psihologic funcționăm după tipare și șabloane. În cartea „The Hero and the Outlaw: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes”, Margaret Mark și Carol Pearson explică modul în care putem folosi cele 12 tipuri de arhetip de brand pentru a deveni memorabili.